Home » Stare Civilă

Stare Civilă

Program de lucru cu publicul
Luni0830 – 13001400 – 1630
Marți0830 – 13001400 – 1630
Miercuri0830 – 13001530 – 1800
Joi0830 – 13001400 – 1630
Vineri0830 – 1300
Sâmbătă0900 – 1200(doar căsătorii programate)

Starea civilă începe odată cu nașterea persoanei și încetează la moartea sau declararea judecătorească a morții acesteia. Starea civilă este determinată de anumite fapte juridice (evenimente) care se produc independent de voinţa omului, cum sunt naşterea şi moartea, precum şi de unele manifestări de voinţă făcute în conformitate cu legea, cum ar fi: căsătoria, divorţul, recunoaşterea filiaţiei, schimbarea numelui.

Actele de stare civilă sunt înscrisuri autentice prin care se dovedeşte naşterea, căsătoria sau decesul unei persoane. Acestea se întocmesc în interesul statului şi al persoanei de către ofiţerii de stare civilă şi servesc la cunoaşterea numărului şi structurii populaţiei, a situaţiei demografice, la apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor.

Începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic şi se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmeşte numai în format electronic de către ofiţerii de stare civilă din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale din România.

Constituirea în format electronic a Registrului de stare civilă exemplarul II se realizează prin procesul de verificare şi validare a actelor de stare civilă întocmite începând cu 1 ianuarie 1921.

Verificarea şi validarea actelor de stare civilă în format scris întocmite începând cu 1 ianuarie 1921 reprezintă procesul de constituire a actelor electronice de stare civilă.

Menţiunile ulterioare se înscriu în exemplarul II în format electronic de către ofiţerul de stare civilă emitent şi se transmit informatic la primăria care are în păstrare registrele de stare civilă exemplarul I, pentru a fi operate pe actele de stare civilă.

D.G.E.P. utilizează şi valorifică datele din registrele informatice, gestionează şi administrează, potrivit legii, Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – SIIEASC -.

SIIEASC reprezintă ansamblul activităţilor desfăşurate cu mijloace informatice pentru dovedirea identităţii persoanei, producerea, emiterea şi evidenţa actelor de stare civilă, a modificărilor intervenite în statutul persoanei, necesare individualizării în familie, societate şi relaţia cu statul.

În prezent, activităţile de stare civilă se realizează exclusiv în SIIEASC.

Atribuţiile de stare civilă se îndeplinesc în cadrul:

  • a) serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, Direcţiei Generale de Evidenţă a Persoanelor a Municipiului Bucureşti, denumită în continuare D.G.E.P.M.B., şi D.G.E.P.;
  • b) serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor;
  • c) primăriilor unităţilor administrativ-teritoriale unde nu sunt constituite servicii publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor;
  • d) misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare de carieră ale României.

Sunt ofiţeri de stare civilă:

  • a) la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale din cadrul judeţelor: primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor, precum şi personalul care are atribuţii de stare civilă;
  • b) la nivelul municipiului Bucureşti: primarul general al municipiului Bucureşti, primarii sectoarelor şi personalul care are atribuţii de stare civilă din cadrul sectoarelor municipiului Bucureşti;
  • c) la nivelul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare de carieră ale României: şefii acestora.
  • d) la nivelul judeţelor/municipiului Bucureşti: personalul cu atribuţii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, respectiv al D.G.E.P.M.B.
  • e) la nivel central, personalul cu atribuţii de stare civilă din cadrul D.G.E.P.

Secretarul general al unităţii administrativ-teritoriale verifică şi semnează documentele care stau la baza emiterii aprobării de către primar a procedurilor în materie de stare civilă.

Ofiţerul de stare civilă nu poate întocmi acte de stare civilă când este parte sau declarant.