Program de lucru cu publicul
Serviciul Evidența Informatizată a Persoanelor | |
---|---|
Luni | 0830 – 1530 |
Marți | 0830 – 1530 |
Miercuri | 0830 – 1730 |
Joi | 0830 – 1530 |
Vineri | 0830 – 1330 |
Secretariatul S.E.I.P. | |
---|---|
Luni | 1000 – 1500 |
Marți | 1000 – 1500 |
Miercuri | 1000 – 1500 |
Joi | 1000 – 1500 |
Vineri | 0900 – 1200 |
Funcționare activitate SEIP
Activitatea SERVICIULUI EVIDENȚA INFORMATIZATĂ A PERSOANELOR (SEIP) din cadrul Serviciului Public Local Comunitar de Evidență a Persoanelor funcționează după următorul sistem:
Ghișeul 1
Primiri documente CEI (CARTE ELECTRONICĂ DE IDENTITATE) programare Portal de Servicii al MAI
Ghișeul 2
Primiri documente CEI (CARTE ELECTRONICĂ DE IDENTITATE) programare Portal de Servicii al MAI
Ghișeul 3
Primiri documente fără programare :
- Vize de reședință
- Cărți de Identitate Provizorii
- CIS (Carte de Identitate Simplă) – cval 40 lei – se achită la ghișeele CEC BANK sau la stațiile de plată SelfPay – termen de eliberare = 30 zile lucrătoare).
- Pierderi/furturi/schimbări nume CEI.
Ghișeul 4
Eliberări acte identitate/adeverințe
- Pentru “Eliberarea online a certificatului de atestare a domiciliului și/sau reședinței pentru utilizarea în România sau în străinătate” se accesează Portalul de Servicii al MAI: https://hub.mai.gov.ro/ Secțiunea „Atestare domiciliu/reședință”.
- Cetățenii pot folosi RoCEIReader pentru android ( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dgcti.ropki.ceireader ) pentru a vizualiza simplu și securizat datele din CEI, inclusiv când au nevoie de dovada domiciliului. Autoritățile publice și instituțiile private pot utiliza aplicația pentru verificarea rapidă și sigură a adresei de domiciliu, eliminând birocrația și reducând timpul de procesare a solicitărilor.
Evidenţa cetăţenilor români reprezintă un sistem naţional de înregistrare şi actualizare a datelor cu caracter personal ale acestora, necesar cunoaşterii numărului, structurii şi mişcării populaţiei pe teritoriul ţării şi furnizării de date în interesul cetăţenilor, al statului şi al instituţiilor publice.
Evidenţa cetăţenilor români cu domiciliul în România se ţine după principiul locului de domiciliu al acestora de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, denumită în continuare D.G.E.P., împreună cu serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor organizate potrivit legii. Pentru cetăţenii români care au domiciliul în străinătate, evidenţa acestora se ţine după principiul ultimului domiciliu avut în ţară şi după reşedinţa declarată în România.
Activitatea de evidenţă a cetăţenilor români, precum şi cea privind eliberarea actelor de identitate ale cetăţenilor români se realizează în mod unitar şi sunt coordonate de D.G.E.P., la nivel central, şi de către serviciile publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, la nivel judeţean.
În vederea realizării evidenţei cetăţenilor români, fiecărei persoane fizice i se atribuie, începând de la naştere, un cod numeric personal, denumit în continuare C.N.P., care se înscrie în actele şi certificatele de stare civilă şi se preia în celelalte acte cu caracter oficial, emise pe numele persoanei respective, precum şi în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor.
Codul Numeric Personal reprezintă un număr semnificativ ce individualizează în mod unic o persoană fizică şi constituie un instrument de verificare a datelor de stare civilă ale acesteia şi de identificare în anumite sisteme informatice de către persoanele autorizate.
Cartea electronică de identitate
Cartea electronică de identitate (CEI) este un act de identitate de mărimea unui card bancar (format ID1), având caracteristici avansate de securitate și anti-contrafacere, care permite titularului să facă dovada identității, fizic și în mediul digital, și să acceseze serviciile digitale oferite de autoritățile publice și entitățile private.
CEI respectă standardele de securitate europene și internaționale privitoare la documentele de călătorie și poate fi utilizată în acest scop pentru deplasarea în statele membre UE și în Spațiul Schengen.
Conținutul electronic
În formatul electronic al CEI se înscriu:
- datele vizibile pe CEI (nume, prenume, sex, cetățenia, data nașterii, semnătura olografă, CNP)
- prenumele părinților titularului
- locul nașterii titularului
- certificate pentru autentificare sau semnătură electronică
- imaginea facială
- imaginile amprentelor a două degete – există excepții
- adresa de domiciliu din România a titularului sau mențiunea «fără domiciliu în România»
- adresa de reședință din România
Certificatele electronice
Cartea electronică de identitate (CEI) conține certificate emise gratuit, de către M.A.I., pentru:
- autentificare în sistemele informatice ale autorităților române, precum și în cele ale entităților private care oferă acces pe baza CEI;
- semnătură electronică avansată, valabilă în România și utilizabilă de la momentul eliberării CEI.
Documentele semnate cu certificatul pentru semnătură electronică avansată emis de M.A.I. au aceeași valoare ca documentele semnate olograf.
CEI permite înscrierea unor certificate pentru semnătură electronică calificată, valabile în România și în Uniunea Europeană, inclusiv pentru servicii oferite de terți. Înscrierea certificatelor se realizează la cererea titularului CEI, contra-cost, de către un furnizor de servicii de încredere, ulterior producerii actului de identitate.
Document securizat
CEI este un document modern și sigur care îndeplinește cele mai înalte standarde de securitate a documentelor de călătorie: ISO/IEC7816, ISO/IEC14443, ICAO 9303. Mediul electronic de stocare („cip”) inclus în CEI este certificat EAL 6+.
Aceste standarde, elementele de securitate (fizică) implementate la crearea actului de identitate și utilizarea tehnologiilor avansate (protocoale de securitate) pentru protejarea datelor personale asigură un nivel înalt de protecție a vieții private și recunoașterea actului de identitate la nivel european și în Spațiul Schengen.
Cartea de identitate simplă
Cartea de identitate simplă (CIS) este un act de identitate de mărimea unui card bancar (format ID1), ce incorporează anumite elemente de securitate și care permite titularului să facă dovada identității pe teritoriul României.
Pe CIS sunt înscrise datele menționate în secțiunea Conținutul vizibil. În plus, pe verso CIS sunt inscripționate datele privind adresa de domiciliu din România.
CIS nu conține date electronice și nu poate fi utilizat ca document de călătorie în afara teritoriului României.
Caracteristici CEI vs. CIS
Cartea electronică de identitate (CEI) și Cartea de identitate simplă (CIS) au anumite caracteristici comune, însă prezintă diferențe semnificative.
Caracteristici acte de identitate | CEI | CIS |
---|---|---|
Format ID1 (tip card bancar) | DA | DA |
Elemente de securitate (fizică) | DA | DA |
Protecție avansată a datelor personale | DA | NU |
Document de călătorie în străinătate | DA | NU |
Schimbare adresă domiciliu fără înlocuire act | DA | NU |
Autentificare în sisteme informatice | DA | NU |
Semnare documente digitale | DA | NU |
Poate fi solicitat la misiunile diplomatice | DA | NU |
Se poate elibera minorilor (0 – 14 ani) | DA | NU |
Valabilitate acte
Valabilitatea actului de identitate este stabilită în funcție de vârsta titularului:
Vârstă titular | Valabilitate act de identitate | |
---|---|---|
CEI | CIS | |
0 – 2 ani | 2 ani | Nu se eliberează |
2 – 14 ani | 4 ani | Nu se eliberează |
14 – 18 ani | 5 ani | 5 ani |
> 18 ani | 10 ani | 10 ani |
> 70 ani | Nelimitată | Nelimitată |